Mutiara Kata


Salam dan Selamat Sejahtera Kepada warga Muar atau peminat page KaMi SaYanG Muo!!!! di facebook . Atas pemintaan warga kerja page KaMi SaYanG Muo!!!! . Telah bersetuju dan bulat suara untuk menghasilkan Blogspot ini . Tujuan utama penghasilan blogspot adalah untuk pegetahuan am tentang Dearah Muar yang semakin hari semakin membangun sebagai sebuah dearah di Negeri Johor.Dearah Muar telah dikenali sebagai Muar Destinasi Pelancongan Unik. Blogspot sedikit sebanyak memberi maklumat tentang Muar kepada Masyarakat luar dari Negeri Johor Darul Takzim . Akhir kata dari kami warga kerja kelab KaMi SaYanG Muo!!!! memohon maaf andai kata mempunyai kekurangan atau kelebihan daripada blogspot ini . Kami hanya manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan Kesilapan .

Sekian Terima Kasih
Warga kerja kelab KaMi SaYanG Muo!!!! :)

Followers

Saturday, August 14, 2010

Adakah Muar mempunyai Landasan Keretapi sendiri satu ketika dahulu ???

Hye, salam dan salam sejahtera , pasti anda tertanya2 adakah muar mempunyai landasan kereta api satu ketika dahulu ... ye betul tu... memang ada pada satu ketika dahulu ..jika mahu lagi maklumat . Sila baca maklumat berikut.

Keretapi Kerajaan Muar

Muar adalah satu-satunya bandar di Malaysia yang mempunyai sistem perkeretapiannya sendiri di masa lampau yang dikenali sebagai Keretapi Kerajaan Muar (Muar State Railways) atau MSR, beroperasi hanya 4 tahun selepas landasan keretapi pertama di negara ini di antara Taiping dan Port Weld dibuka pada 1885. Sistem keretapi ini wujud dari tahun 1889 hingga 1925, menghubungkan Jalan Sulaiman di Bandar Maharani dan Sungai Pulai pada jarak 22.5 km.

Berdasarkan ciri-cirinya sebagai keretapi ringan tempatan, ia adalah terasing daripada jaringan keretapi di tanah Melayu pada waktu itu tetapi terdapat perancangan untuk memanjangkan landasan sehingga ke Batu Pahat pada 1916. Walau bagaimanapun, projek tersebut tidak dilaksanakan ekoran halangan geografi dan kewangan.

Perkhidmatan keretapi ini adalah menguntungkan dan telah memudahkan pergerakan penduduk serta barangan di samping menggalakan pertumbuhan ekonomi melalui pembukaan ladang-ladang kelapa di sepanjang koridor rel. Walau bagaimanapun, kepentingannya telah menurun apabila Jalan Abdul Rahman yang menghubungkan Bandar Maharani dan Parit Jawa dibuka pada 1918.

Tambahan pula, penyelenggaraan terhadap infrastruktur yang usang adalah terhad. Landasan sering terabai sehingga sistem perparitan yang tidak terurus telah merosakkan tapak landasan. Selain itu, ketiadaan batu balas di dalam pembinaan landasan telah mempercepatkan kadar kerosakan landasan di mana mendapan tanah sering berlaku dan mengakibatkan beberapa kegelinciran.

Peruntukan kewangan yang besar adalah diperlukan untuk membaikpulih sistem keretapi ini. Dibebani dengan masalah kewangan dan kemerosotan populariti, kegemilangan MSR selama 36 tahun berakhir pada tahun 1925. Kesan landasan telah hilang apabila tapaknya digantikan dengan pembinaan Jalan Temenggung Ahmad. Lokomotif MSR yang dipamirkan di Taman Tanjung Emas adalah satu-satunya tinggalan warisan yang membuktikan kewujudan MSR di masa silam.

Dipercayai juga lokomotif tersebut adalah yang tertua di negara ini yang masih berkeadaan baik memandangkan lokomotif wap yang dipamirkan di Muzium Negara Kuala Lumpur adalah dari model yang lebih baru. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.

semua diatas maklumat tentang perkara tersebut . Kini kereta api tersebut sudah tiada lagi .. kini jadi pameran di Tajung Mas Muar..Seperti di gambar dibawah :


Sumber Maklumat : Majlis Perbandaran Muar (http://www.mpmuar.gov.my/web/guest/pengangkutan_awam)

4 comments:

  1. walawooooo~ superb! proud to be muarian!! ;p

    ReplyDelete
  2. Bgus2...
    Tahniah untuk sedara...
    Banyakkan lagi cerita tentang Daerah Muar...

    ReplyDelete
  3. wah..
    bru aku thu..
    sblum nie aku gelak jew..
    sbb xthu kan..
    engatkn tipu..
    =)
    thanx 4 de imfo..
    =)

    ReplyDelete
  4. sama-sama semua..ala kalo korg ada info pn bley share dengan kitorang..

    ReplyDelete